Autotransformatory

Jednym z ciekawszych typów transformatorów są autotransformatory. Ciekawostką w ich budowie jest fakt, że z punktu widzenia funkcjonalnego są to jak najbardziej transformatory lecz patrząc od strony czysto technicznej można mieć już wątpliwości. Każde urządzenie określane mianem transformatora ma bowiem dwie cewki – pierwotną i wtórną, między którymi na zasadzie indukcji dochodzi do transformacji prądu. W przypadku autotransformatora mamy tylko jedno uzwojenie. Interesujący jest też fakt, iż urządzenie to może posiadać stałą lub zmienną przekładnię.

Autotransformatory wykorzystywane są zamiast klasycznych transformatorów głównie w sytuacjach kiedy potrzebna przekładnia jest niewielka. Przykładem może być przekształcenie napięcia przesyłowego na dosyłowe czyli zmiana 220kV na 110kV. Wybór pada na alternatywę dla transformatorów głównie z powodu oszczędności materiałów a także łatwości przenoszenia urządzenia. Ponadto przy niewielkich przekładniach autotransformatory cechują się znacznie lepszym stosunkiem mocy do rozmiarów niż klasyczne urządzenia.

Wspomniana już regulacja przekładni może odbywać się na dwa sposoby.

  • Pierwszy z nich to odczepy czyli dołączanie lub usuwanie części uzwojenia. Daje to zmiany skokowe. W laboratoriach wykorzystuje się częściej uzwojenia nawinięte na specjalny rdzeń.
  • Zmiana przekładni następuje poprzez przesuwanie po nim szczotki węglowej. Daje to efekt w pełni płynnej regulacji z zakresie standardowym dla tego typu urządzeń czyli 0%-130% lub w znacznie rzadszych przypadkach: 90%-110%.

Leave a Response